Poissaoloihin puuttumisen mallit Muhoksen yläkoulussa:

Muhoksen yläkoulu on ottanut käyttöön oppilaan poissaoloihin puuttumisessa toimintamallin. Mallilla pyritään estämään oppilaan poissaolomäärän kasvaminen niin suureksi, että poissaoloilla alkaa olla huomattavaa vaikutusta oppilaan koulumenestykseen. Kasvatuksellisena tavoitteena on opettaa oppilaita kiinnittämään huomiota poissaoloihinsa ja ymmärtämään, että myöhemmin jatko-opinnoissa ja työelämässä luvattomilla poissaoloilla on seurauksensa. Poissaolojen seurannalla annetaan oppilashuolloista tukea oppilaalle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Oppilaan poissaoloja tarkistellaan kahdella eri kriteerillä:

  1. Terveydelliset poissaolot
    60 h -> luokanvalvoja soittaa kotiin
    90 h -> kirje kotiin
    120 h -> opiskeluhuollollinen palaveri
    150 h -> Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi tai lastensuojeluilmoitus
     
  2. Luvattomat poissaolot
     korvataan tunti tunnista periaatteella (tästä voidaan poiketa opiskeluhuoltohenkilöstön arviosta ja suosituksesta)
     
     1. lintsauskerta -> lv + oppilas keskustelevat + soitto kotiin
     2. lintsauskerta ->lv + oppilas + opiskeluhuollon edustaja keskustelevat + soitto kotiin
     3. lintsauskerta -> kirje kotiin
     4. lintsauskerta -> opiskeluhuollollinen palaveri: lv + oppilas + huoltaja + oppilashuollon edustaja ja/tai rehtori
     5. lintsauskerta-> Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi  tai lastensuojeluilmoitus

Luvattomat poissaolot vaikuttavat myös käytösnumeroon.
 
Koulun puolelta jokaisessa vaiheessa oppilaalla on mahdollisuus opon, terveydenhoitaja, kuraattorin, (erityisopettajan tai aineenopettajan antaman tukiopetuksen) apuun ja tukeen.

Yhteistyöterveisin,

                               rehtori